Tuesday, September 24, 2013

Jom Selongkar Mini Library Saya

Assalamualaikum...


Lebih kurang macam inilah library idaman saya tapi dalam imaginasi saya lebih besar dan menghadap garden yang lebih cantik ekeke...

Saya memang suka membaca tapi kalau nak dibandingkan dengan orang lain, malu pula rasanya bila nak masukkan entri ni.  Iyalah, orang lain bahan bacaannya tak hanya yang tertentu macam saya.  Setelah difikirkan beberapa kali, saya kira tak mengapalah sebab "Blog ini saya yang punya. Suka hati mak jemahlah nak masukkan apa-apa pun. Ada mak kesah? hehe.." 

Lama menggodek-godek (almaklum sy bdk br bljr buat blog), baru tahu macam mana nak buat 'tab' tu.  Rupanya kena create PAGES.  Bila buat PAGES dengan tajuk BACAAN ini bukanlah  bermakna saya beria-ia nak buat sinopsis.  Ini umum je (kot2 la tiba2 nk msukkan sinopsis plak kan..tp tak mgkin jgk sb tak brp rajin nk buat sinopsis haha..)  

Untuk entri pertama ni, terasa nak masukkan pula novel-novel bersiri yang dah habis dibaca dan ada dalam simpanan (buku dan juga ebook).  Novel-novel ni antara novel yang dah tamat ceritanya (tak best klu msukkan novel yg still ongoing lg haha)..
Genre pilihan banyak ke arah fantasy, young adult dan jugak yang sewaktu dengannya. Kenapa buku seperti ini yang jadi pilihan saya?  Rasanya sebab saya tak suka jalan cerita yang berat sangat, lain daripada yang lain walaupun dalam kategori (genre) yang sama. Contohnya kalau cerita pasal vampire sekalipun, jalan ceritanya takkan sama dengan yang buku-buku lain (tak dinafikan mmg ada jg yg lbh kurang sma tp itulah gunanya sinopsis kn..baca dulu dan klu rs mcm sma jgn le beli..cr yg lain).

Selain buku-buku tu, kadang-kadang saya baca juga horror, mystery, etc.  Inilah antara koleksi-koleksi novel bersiri yang dimaksudkan.. Bukanlah tak baca bahan bacaan berbahasa Melayu tapi saya kurang suka novel berbahasa Melayu (dulu mmg pengumpul koleksi novel Melayu tp beralih arah la sket hehe).  Memang ada koleksi bahan bacaan berbahasa Melayu tapi saya lebih suka baca bahan motivasi dan islamik sahaja (lps ni bole le msukkan bhn2 bacaan camni plak..now mls nk cr gmbr2 cover nye hehehe).

Inilah antara sedikit daripada koleksi novel-novel (saya lebih suka sebut buku) yang ada pada saya..


Buku ni antara yang paling saya suka.  Sebelum banyak dan rajin membeli buku-buku lain, buku ini satu-satunya buku yang saya dah baca berulang kali hehe..Paling suka watak kembar Fred & George Weasley yang nakal dan lawak dalam ni.  Of course buku lebih seronok dari filem walaupun filem-filemnya tak juga mengecewakan.


Antara novel yang diadaptasi kepada filem. Kebanyakan yang diadaptasi saya lebih enjoy baca daripada buku.  Lebih puas rasanya.
 Lama dibeli dan paling lambat dibaca. Saiz buku dan tulisan kecil buatkan saya rasa lebih baik diketepikan dulu dan baca buku yang lain-lain hehe..

Antara koleksi buku paling lama dibeli kalau dibandingkan dengan koleksi yang ada sekarang (tak sedar bila masa entah beli ni) 

 Suka sangat dengan buku ni.  Sepanjang baca buku ni memang berangan nak ada sebuah rumah yang boleh buat library yang besar, tempat membaca yang ala-ala dalam garden gitu hehe..

Geng kaki novel (kak Julie Roshana) yang rekomenkan. Masa dia beli buku yang first tu, filem Twilight baru masuk panggung.  So, sebelum tengok wayang sempat dulu saya beli dan baca sampailah habis kesemua siri. 

Buku ni pun seronok juga baca walaupun berat dan terlalu besar (sebab beli yang trilogy set dalam sebuah buku haha) 

Tak tahu pula yang ini trilogy set sebab yang aku baca dari ebook banyak amat sirinya sampai bertabur-tabur.  Apapun best juga lah hehe.. 

Dari habis baca buku ni, sampai sekarang masih teringat-ingat sebab inilah yang rasanya best juga. (memang banyak buku yang sy rasa best dan aku suka haha).  Tapi sambungannya (Traitor Spy Trilogy) memang tak sebest buku ini..

 Dalam koleksi tak adalah buku dengan gambar cover macam ni.  Sama dengan buku Inkworld, His Dark Material, Chronicle of Narnia, buku ini aku beli yang tebal dan berat tu.

Release tension bila baca buku-buku dengan genre macam ni.  Tak berat sangat dan baca sekadar suka-suka.  Buku ni pun seronok. 

Bagi saya buku ni biasa-biasa saja.  Boleh lah kan. Agak berat kot hehe.. 

Dalam buku lebih seronok ceritanya.  Lepas baca, expectation tinggi lah kan dan paling best terbayang-bayang heronya handsome.  Agak mengecewakan bila tengok movie hero tak berapa nak handsome haha.. (spoil)

Walaupun dalam kategori buku yang sama dengan koleksi-koleksi yang lain, yang seronoknya jalan cerita antara kesemuanya memang berbeza dan meluas sikit.  Mungkin sebab tu tak membosankan. 

Setakat ni, inilah buku terakhir yang saya baca.  Cerita tak fokus pasal vampire walaupun makhluk ni memang termasuk dalam jalan ceritanya hehe..


No comments:

Post a Comment